ELTE ELTE ELTE TTK

MTA-ELTE Physics Education
Research Group

Science Centres and Informal Learning
Working Group


"Science on Stage Hungary 2016" és "Science on Stage Europe 2017"


A nemzetközi Science on Stage fesztiválokat kétévente, – a páratlan években – szervezik, más-más vendéglátó országban. Ezeken a 3-4 napos rendezvényeken Európa minden tájáról kb. 350 általános és középiskolai tanár mutatja be legjobb, innovatív tanítási ötleteit kiállítási standokon, műhelyeken és színpadi előadásokon. A fesztiválok – és a Science on Stage Europe – alapelve: “tanároktól tanároknak“.

A nemzetközi fesztiválokra az egyes országok – a lakosság létszáma alapján megállapított – kvóta alapján delegálhatnak résztvevőket. A delegáltakat a 25 ország saját, nemzeti fesztiváljain választja ki a bemutatott oktatási projektjeik alapján. Ezeket a nemzeti fesztiválokat a nemzetközi fesztivált megelőző páros évben rendezik meg a résztvevő országokban.

A lebonyolítás rendje és a fesztiválok története részletesen itt olvasható:
http://www.szinpadon-a-tudomany.hu/?page_id=26


Science on Stage 2017 – "Inventing the Future of Science Education"

2017. június 29 – július 2., Debrecen


A fesztivál honlapja: http://sons2017.eu/
valamint http://szinpadon-a-tudomany.hu/SonS2017_hu/Festival2017.htm


Annamária Komáromi (Balassi Bálint 8 évfolyamos Gimnázium): Thermal protector ’sunshade’.
(Subjects: Physics, Geography, Stand number 217)
01_kep

video: Thermal protector ‘sunshade’
https://www.youtube.com/watch?v=0IC2qSzOnfY

poster: [jpg]
Abstract: Skylab, the first American space station, was built on the modified S-IVB third stage of the Saturn V rocket in the Apollo programme. It was sent orbiting the Earth unmanned. At launch, one of its solar panel arrays was destroyed and its protection from solar heating was also removed. The first crew, in a spacewalk, installed light reflecting and thermal insulating 'sunshade' outside the space station, making the inner area temperature tolerable. It may be attempted under Earth conditions how a thermal shield can protect objects behind it from the heat of a thermal source, e.g. a heater. 03_kep
Zsanett Finta (Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium): Experiments on light with the use of smartphone.
(Subjects: Physics, ICT, Stand number 27)
Abstract: The examination of light waves has always been a difficult topic in secondary schools. In this project students carry out a qualitative examination of light phenomena with the help of smartphones. With the self-made box they compare the illumination and the capacity of the light sources depending on the position of different light sources. Furthermore, they also examine the traditional light wave phenomena, such as absorption, reflection and refraction. The students compare the new measurement methods and results with the traditional ones.
poster: [jpg]

Science on Stage Hungary 2016 – Színpadon a természettudomány

2016. október 7-9., Debrecen


A fesztivál programfüzete: http://szinpadon-a-tudomany.hu/Programfuzet/
A díjazottak listája: http://szinpadon-a-tudomanyhu.web-server.hu/?page_id=1050


A rendezvényen munkacsoportunk öt tagja (Finta Zsanett, Gärtner István, Jaloveczki József, Komáromi Annamária, Leitner Borbála) vett részt projekttel, Leitner Borbála ezen felül még műhelyfoglalkozást is tartott. A zsűri döntése alapján közülük hárman nyerték el, hogy a magyar delegáció tagjaként részt vehessenek a 2017. nyarán szintén Debrecenben megrendezett Science on Stage nemzetközi fesztiválon (két fő projekttel, egy fő projekt nélkül), valamint Finta Zsanett a National Instruments Hungary Kft., Jaloveczki József pedig az Agóra Debrecen egyik különdíját is elnyerte.


01_kep

Finta Zsanett
rövid leírás: [pdf]
02_kep

Gärtner István
rövid leírás: [pdf]; poster: [pdf]
03_kep

Jaloveczki József
rövid leírás: [pdf]
04_kep

Komáromi Annamária
rövid leírás: [pdf]; poster: [png]
05_kep

Leitner Borbála
rövid leírás: [pdf]
06_kep

Leitner Borbála
workshop

A Science on Stage fesztiválokról angol nyelven:

D. Featonby: Science on Stage: The European Platform for Science Teachers. In: A. Király, T. Tél (eds.): Teaching Physics Innovatively – New Learning Environments and Methods in Physics Education, Graduate School for Physics, Faculty of Science, ELTE Eötvös Loránd University, Budapest, 2017., ISBN 978-963-284-925-6, pp. 43-50.    [pdf]

©   Kiraly Andrea 2017      Last modification: 2017.09.23. 02:30:37